onsdag 15 juni 2011

Vetenskapligt test - del 2



Som vetenskapsman kan jag konstatera att min kondis är i uselt skick. På nåt sätt måste jag få in mycket mer träning om inte sommaren 2011 ska gå till spillo (avseende cykling). I del två av testet ger jag mig ut med en single speed 29er, en Univega XXIX av 2008 års modell (med WTB Stout två komma treor). Båda varven i Fiskartorpet går långsamt men det är roligt! Univegan är en av de skönaste cyklar jag haft, den känns välbalanserad och smidig. Min enda invändning är gaffeln som känns otroligt styv. Tror verkligen att det skulle vara intressant att testa en carbongaffel på denna ramen.

Jag klarar inte den lätt stökiga backen i dag heller men jag tror att om det är någon cykel som jag skulle fixa den med så är det Univegan. Det är linjevalet halvvägs upp i backen som jag gör fel tror jag, men det känns som att det borde gå. I skogen på single track känns den toppen och den lägger sig i kurvorna mycket bättre än min förra 29er som var något högre.

Singletrack: enda anmärkning den stenhårda gaffeln, i övrigt extremt roligt.
Utför: mycket stabilt.
Berms och smådropp: bermsen i hoppbacken känns oväntat OK på 29ern, hur lätt som helst med balansen i smådropp.
Stökigt uppför: mycket bra uppför denna cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar